Формула очищення судів і органів внутрішніх справ (ОВС)
1. Оновлення суддівського корпусу і персонального складу ОВС.
Роками – як за часів режиму, так і до того суддів і працівників ОВС добирали і призначали за непрозорими критеріями, найчастіше – за принципом індивідуальної лояльності або просто за хабарі. В результаті дуже велика частина тих, хто працює на посаді судді, в органах прокуратури і в інших ОВС, або відробляє гроші , або виконує чиїсь корупційно і політично вмотивовані вказівки.
Потрібно оновити склад судів і ОВС, створити нові інституції, куди призначати професіоналів за прозорими конкурсними процедурами.
2. Належне матеріальне забезпечення суддів ОВС, передовсім – високі зарплати.
Одна з причин корупції в судах і ОВС – низький, неконкурентний рівень зарплат. Як правило, передбачена законом винагорода суддів і працівників ОВС в кілька разів нижча за заробітну плату фахівців того рівня в комерційній сфері.
Наявність повноважень за відсутності нормальних заробітних плат – запрошення до корупції. Потрібно створити для професіоналів в державних органах конкурентні умови праці.
3. Постійна активна участь громадськості у таких процедурах щодо суддів і працівників ОВС:
1) кваліфікаційні (призначення);
2) дисциплінарні (притягнення до відповідальності);
3) перевірка майнового стану і стилю життя (і їх відповідності декларації).
Жодна система не здатна ні сама себе реформувати, ні боротися з корупцією всередині себе. Це довів багаторічний досвід створення і функціонування кишенькових «відділів по боротьбі з корупцією» при міністерствах і відомствах.
Натомість, громадськість, навіть не маючи жодних повноважень, за останні роки ефективно перейняла на себе частину державних функцій – від забезпечення армії до контролю за деклараціями чиновників.
Тільки підвищений громадський контроль (у тому числі участь представників громадськості в кваліфікаційних і дисциплінарних комісіях суддів і працівників ОВС з наданням їм блокуючого голосу) здатен забезпечити реальне, а не імітоване оновлення державних органів.
4. Розвиток альтернативних способів вирішення спорів.
Корупція можлива тому, що суди і ОВС є де-факто монополістом на «ринку» послуг із вирішення спорів. Тому громадяни змушені звертатися до ОВС, судів, якими б вони не були.
Необхідно забезпечити максимальну диверсифікацію надання цих послуг – шляхом розвитку досудового врегулювання спорів, медіації, запровадження повноцінних інституту мирових судів і суду присяжних.
5. Посилення персональної відповідальності за неправосудні рішення / зловживання в ОВС.
На жаль, на сьогодні система відповідальності за зловживання суддів і працівників органів внутрішніх справ фактично не працює – навіть у випадку, коли посадову особу затримали «на гарячому», завжди «можна домовитися». Це дає суддям, прокурорам і іншим працівникам органів правопорядку відчуття майже абсолютної безкарності.
Необхідно забезпечити дієву систему персональної відповідальності, в тому числі майнової, за протиправні діяння і рішення, з обов’язковим контролем громадськості за цим процесом.
6. Електронний, автоматизований суд / послуги ОВС.
Скрипти замість міністерств, судів і продажних чиновників. Чим менше «людського фактору» – тим менше корупції.
Весь документообіг має бути електронний і прозорий. Там, де це можливо, рішення повинні приймати не люди, а машини.
7. Декриміналізація і застосування провокації хабаря для боротьби з хабарництвом.
Ще досі в Україні не можна провести спецоперацію з провокації хабаря для виявлення і притягнення до відповідальності корупціонерів, тому що вона сама… є злочином!
Потрібно декриміналізувати це діяння і широко застосовувати для виявлення корупціонерів. Брати готівку в когось для чиновника повинно викликати асоціацію з в’язнице на рівні рефлексів.
8. Скасування застави як запобіжного заходу в корупційних злочинах.
Потрібно покласти край ганебній практиці, коли хабарника випускають під заставу в 1/3 хабаря, після чого той спокійно залишає межі України. Покарання за корупційні злочини повинно бути невідворотнім.
Залишити відповідь